Góra Przymiarki (640 m)

Autor: ccc , 16.08.2008, 00:04

Leży ona na południowym zachodzie, widoczna dobrze z południowej części uzdrowiska. Ze względu na walory krajobrazowe zasługuje na szczególną uwagę. Fot. 22. Widok na górę Przymiarki zimą

Odległość wycieczki w obydwie strony ok. 2,5 godziny drogi. Trasa prowadzi z uzdrowiska na południe drogą wiodącą w stronę Jaślisk do Deszna. Dochodząc do szkoły w Desznie należy skręcić w prawo i polną dróżką udać się w kierunku zachodnim na widoczny szczyt, odległy o 30 minut drogi. Ze szczytu widoczna wspaniała panorama. Na północnym wschodzie widoczna dolina Taboru i Rymanów Zdrój. Na północ dolina nie istniejącej wsi Wólka. Na południowym stoku w głębokiej dolinie wieś Bałucianka z wystającą nad drzewa wieżą XVII wiecznej cerkwi, a bardziej na lewo dolina górnego Taboru z rozłożoną w niej wsią Królik Polski. Dalej malownicze widoki Beskidu Niskiego od Przełęczy Łupkowskiej na południowym wschodzie, aż po Beskid Sądecki na północnym zachodzie. Na północy zaś rozległy widok Dołów Jasielsko-Sanockich i Pogórza Strzyżowsko-Dynowskiego. Przy dobrej widoczności oglądać można na południowym wschodzie pasma Bieszczadów, a na zachodzie, na lewo od okazałego masywu Cergowej, zarysy Tatr Słowackich. Najlepszy widok Tatr roztacza się z miejsca położonego około 100 m na południe od szczytu. Po przejściu ze szczytu Przymiarek w kierunku zachodnim ok. 200 m widoczny dobrze na północnym zachodzie Iwonicz Zdrój. Wracać ze szczytu można tą samą drogą, lub też udać się polną drogą na północ, a następnie zejść skrajem lasu w kierunku wschodnim do doliny Taboru koło basenu kąpielowego.