Między Zdrojami – czerwony

Autor: ~Gość , 16.08.2008, 22:07

Trasa rozpoczyna się na rynku w Rymanowie i biegnie drogą na południe. Po prawej stronie znajduje się kościół parafialny p.w. św. Wawrzyńca, który warto zwiedzić. Zjeżdżając z rynku ulicą Grunwaldzką po prawej stronie kino „Irys”, dawny budynek Towarzystwa Gimnastycznego „Sokółâ€. Za kinem nad Taborem Gminny Ośrodek Kultury oraz budynek Policji. Jadąc dalej ulicą Grunwaldzką widać po prawej stronie „Ochronkę św. Józefa”, obecnie przedszkole prowadzone przez zgromadzenie Sióstr Służebniczek NPM. Przed budynkiem pomnik bł. Edmunda Bojanowskiego, założyciela zgromadzenia. Zaraz za ochronką szlak skręca w lewo, aby po przejechaniu przez most dalej kierować się na południe ulicą Nadbrzeżną. Droga ta wije się wzdłuż Taboru, dopływem Wisłoka i wzdłuż gęstej zabudowy Posady Górnej – miejscowości pomiędzy Rymanowem a Rymanowem Zdrojem. W Rymanowie Zdroju należy wjechać na ulicę Zdrojową przez most na Taborze i dalej kierować się na południe. Dookoła znajdują się zalesione wzgórza: po prawej Mogiła (606 m), po lewej Zamczysko (570 m). Po drodze znajdują się warte zaobserwowania pierwsze stare drewniane wille w stylu szwajcarskim – „Zgoda”, „Słoneczna”, „Góral”, budowane jeszcze za czasów założycieli uzdrowiska, pod koniec XIX wieku. Pomiędzy nimi są nowsze budynki, świadczące o prosperity uzdrowiska w okresie powojennym. W centrum Rymanowa Zdroju na przystanku PKS jest biuro Informacji Turystycznej, kawiarnia, parking, i wejście na deptak uzdrowiskowy. Jest tu również poczta, bank i większość sklepów. Ciekawsze budynki to: murowana stacja transformatorowa z 1930 roku w kształcie wieży, z herbem Potockich „Pilawa”. Po przeciwnej stronie ulicy willa „Biały Orzełâ€, obecnie dyrekcja Uzdrowiska S.A. i Biuro Obsługi Kuracjusza. W kępie drzew za „Białym Orłem” znajduje się „Leśniczówka” – najstarszy budynek w Rymanowie Zdroju.

Trasa wiedzie ulicą Zdrojową, po lewej stronie widoczny deptak uzdrowiskowy, wille „Krakus”, „Gołąbek”, „Opatrzność”. Po prawej stronie na ulicy Słoneczny Stok znajdują się nowe prywatne domy oraz stare, drewniane wille „Teresa” i „Pogoń”. Naprzeciw „Pogoni” znajduje się kościół parafialny p.w. św. Stanisława Biskupa, wybudowany na początku XX wieku, obecnie w rozbudowie. Jadąc przez most na Taborze, ciągle główna ulicą po prawej stronie widać basen, po lewej korty tenisowe i boiska do gier zespołowych. Za pierwszym domem za basenem należy skręcić w prawo, przez most w ulicę Spacerową. Droga wiedzie lewym brzegiem Taboru, wzdłuż zabudowy wsi Deszno. Górujący po prawej stronie szczyt to Kopa w paśmie Przymiarek (640 m), po lewej to Dział (673 m). Na główną drogę wjeżdżamy skręcając obok Domu Ludowego w Desznie. W charakterystycznej kępie drzew – na cerkwisku, zachowała się mogiła ostatniego księdza grecko-katolickiego. Po prawej stronie Rozlewnia Wód Mineralnych, a naprzeciwko odnowiony cmentarz łemkowski, z ciekawymi nagrobkami. Za mostem szlak skręca w prawo na drogę do Bałucianki. Droga wiedzie wzdłuż potoku Bałucianka, na którym za czasów Potockich założony był folusz i młyn wodny. Zabudowania wsi rozpoczynają się ok. 1 kilometra od krzyżówki i ciągną się na zbocza Przymiarek. Podjeżdżając w górę po prawej stronie budowa nowego kościoła, a potem niewielka krzyżówka. Szlak wiedzie droga do cerkwi. Przed cerkwią umiejscowiony jest budynek starej szkoły, obecnie zamieniony na mieszkanie, niszczeje. Droga prowadzi pod górę na wierzchowinę Przymiarek. Stąd rozciąga się piękny widok, przy dobrej pogodzie widać Bieszczady, a nawet Tatry. Trasa prowadzi na zachód wyraźną drogą polną i wiedzie przez las w dół do przysiółka Turkówka. Tu szlak prowadzi nas drogą asfaltową wzdłuż potoku Iwonka zwany też Iwonickim Potokiem, płynący przez Iwonicz Zdrój. Droga wyraźnie prowadzi w dół. Otaczający las stanowi otulinę Iwonicza Zdroju i zaplecze rekreacyjne uzdrowiska. Są tu już chylące się do ruiny dwie skocznie narciarskie (wytyczył je znany zakopiański skoczek Bronisław Czech), stok slalomowy, obok którego obelisk poświęcony Władysławowi Bełzie, strzelnica, basen, kemping. Wjeżdżając do starego Iwonicza Zdroju należy skręcić w prawo w Aleję Torosiewicza. Tutaj znajdują się zabytkowe wille z XIX i XX wieku w stylu szwajcarskim: „Ustronie”, „Biały Orzełâ€, „Krakowiak”. Tu również zaczyna się deptak, który znajduje się po lewej stronie. Z drogi widoczne są: Źródło Józefa, Pawilon „Nad Źródłami”, nowa pijalnia, Stare Łazienki, Stary Pałac, obecnie siedziba dyrekcji Uzdrowiska Iwonicz S.A. Jadąc dalej widać „Hotel Pod Jodłąâ€ i pensjonat „Klimat”. Na Placu Wojciecha Oczki znajduje się nowy kościół z pięknym ołtarzem i zabytkowy drewniany kościółek, dawna kaplica zdrojowa. Naprzeciw przystanku PKS umiejscowiony jest Krzyż Milenijny i olbrzymi dąb – pomnik przyrody, oraz pomnik poświęcony dr Oczce w 400-lecie opisania iwonickich wód mineralnych. Naprzeciw znajduje się główne wejście na deptak, przy wejściu po lewej budynek Bazaru z wieżą zegarową, po prawej Dom Zdrojowy. Na skarpie Zakład Przyrodoleczniczy, w którym wykonuje się większość zabiegów w uzdrowisku. Jadąc Aleją Słoneczną, za budynkiem Urzędu Gminy szlak skręca w prawo i wiedzie w górę serpentynami ulicą Piwarskiego na Osiedle Wschodnie. Stąd rozciągają się piękne widoki na Iwonicz i okolice Krosna z zamkiem Odrzykońskim i Rezerwatem Prządki na horyzoncie. Droga asfaltowa prowadzi w dół przez las. Za lasem pojawiają się pierwsze zabudowania Klimkówki. Droga wiedzie wzdłuż potoku Flora. Po prawej stronie za śliczną, białą kapliczką skręt drogi do kościółka Św. Krzyża, szlak jednak prowadzi prosto, do centrum wsi, gdzie warto zwiedzić drewniany kościół parafialny, obity gontem. Trasa wiedzie prosto do krzyżówki. Po drodze warto zwrócić uwagę na stare, drewniane chałupy i kapliczki. Przed skrzyżowaniem pojawia się po prawej duży park, a w parku nowo wybudowany hotelik „Dwór Ostoia”. Szlak skręca w prawo, aby za mostkiem na Florze znów skręcić w prawo. Po przejechaniu 150 m, pomiędzy zabudowaniami za boiskiem sportowym skręcamy w lewo i dojeżdżamy do przysiółka Pustki. Stąd ulicą Zieloną trasa wiedzie nas prosto do Rymanowa, podziwiając panoramę Dołów Jasielsko-Sanockich, Pogórza Strzyżowskiego oraz Beskidu Niskiego.